رئیس موسسه بین‌المللی «منهاج‌القرآن» در گفت‌وگو با فارس-۱: تشریک مساعی علمای شیعه و سنی مانع گسترش افراط‌گرایی می‌شود

«طاهر القادری» از علمای برجسته پاکستانی با حرام دانستن اختلافات فرقه‌ای بین مسلمانان، خواهان تشریک مساعی علمای شیعه و اهل تسنن برای نزدیکی هرچه بیشتر مسلمانان و از بین رفتن افراط‌گرایی شد.
خبرگزاری فارس: تشریک مساعی علمای شیعه و سنی مانع گسترش افراط‌گرایی می‌شود

طاهرالقادری از علمای پاکستانی و رئیس موسسه بین‌المللی «منهاج‌القرآن» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، به بررسی ریشه اختلافات فرقه‌ای مسلمانان پرداخت و راهکارهایی برای حل آن ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه اختلافات فرقه‌ای با توجه به سنت‌های دینی و آموزه‌های قرآن کاملا حرام و در واقع نوعی سرکشی در برابر دین است، گفت: گروه‌گرایی و فرقه‌گرایی که در بین مسلمانان و در اسلام ایجاد شده، چند بعد دارد یک بعد دینی و سیاس بعد سیاسی و یک بعد داخلی و خارجی.

این عالم پاکستانی افزود: متأسفانه در بعد مذهبی، هر روزه درگیری‌های زیادی در بین مسلمانان مشاهده می‌شود و دلیل عمده آن این است که در بعضی از مدارس دینی- فرقه‌ای در جهان اسلام، مواردی تدریس می‌شود که مطابق با سنت‌های خودشان بوده و این مطالب را به طلاب‌ و دانش آموزان مدرسه خود تدریس می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که در اینجا دارای اهمیت می‌باشد تقریب بین مذاهب و مسلک‌های اسلامی بوده که مورد نیاز جهان اسلام است. متأسفانه مدارس دینی- فرقه‌ای می‌شود مطابق با افکار و عقاید خود دانشجویان آموزش می‌دهند و افرادی که از این مدرسه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند باور تکفیری در آنها به وجود آمده و به آنها تلقین می‌شود که اعتقاد و مذهبشان بر حق است و هر کسی از پیرو مذهب آنها نباشد از دایره اسلام خارج است که همین امر سبب به وجود آمدن افکار تکفیری در جهان اسلام می‌شود.

آشنا کردن طلاب مسلمان با فقه شیعه و سنی

رئیس موسسه منهاج القرآن پاکستان با ابراز تأسف از اینکه در برخی مدارس دینی- فرقه‌ای در جهان اسلام افکار فرقه‌ای جایگزین افکار دینی می‌شود، گفت: اگر مسلمانان اختلافات بین فرق را به درستی درک کنند از مبدل شدن این اختلافات به دشمنی و ستیز جلوگیری خواهد شد و می‌توان از این اختلاف برای ایجاد مودت و مهربانی در جهان اسلام بهره برد.

وی برای تحقق این امر چند پیشنهاد نیز ارائه کرد و گفت: اولین پیشنهادی که بنده برای تقریب مذاهب دارم این است که در مدارس اهل سنت، فقه و کلام شیعه و در مدارس شیعی فقه اهل سنت تدریس شود. به این ترتیب، علما و طلابی که در مدارس شیعی و سنی هستند خود به خود به این نتیجه می‌رسند که اشتراکات بسیار زیادی بین آنها وجود دارد و اختلافات فوق العاده کم است و همین امر خود به خود موجب نزدیکی می‌شود.

لزوم تأکید علمای شیعه و سنی بر اشتراکات مسلمانان

طاهر القادری افزود: دومین مطلب این است که چه در میان اهل سنت و چه در میان اهل تشیع اختلاف در اصول وجود ندارد و اگر اختلاف وجود دارد این اختلاف‌ها در فروع می‌باشد. لیکن این بدین معنی نیست که مسلمانان با یکدیگر اختلاف دارند و با یکدیگر دشمن هستند.

وی گفت: ما باید بر اشتراکات تأکید کرده و این نقاط مشترک را در مدارس دینی بزرگ کنیم. همچنین علما و بزرگان هر ۲ فرقه باید با یکدیگر ملاقات کرده و ضمن تأکید بر اشتراکات، به تشریح نقاط اختلافی بپردازند. بدین ترتیب، بدبینی‌ها خودبه‌خود از بین می‌رود و جلوی افراط‌گرایی گرفته می‌شود.

تلاش استکبار جهانی برای ایجاد درگیری مداوم در کشورهای اسلامی

به اعتقاد این عالم پاکستانی، بعد دوم اختلافات فرقه‌ای در جهان اسلام، بعد خارجی آن می‌باشد.

وی گفت: دشمنان و طاغوتیان مخالف اسلام می‌خواهند با دادن تجهیزات و اسلحه و تبلیغات عوامل خود را در کشورهای اسلامی تطمیع کنند و سبب اختلاف میان مسلمانان جهان شود که این اختلافات سبب شده است تا قتل و خونریزی در جهان اسلام به راه بیفتد.

طاهر القادری تصریح کرد: آنها می‌دانند که اگر وحدت میان مسلمانان ایجاد شود هیچ قدرت جهانی نمی‌تواند در مقابل آنها ایستادگی کند و اسلام می‌تواند به‌ عنوان قدرت برتر در جهان معرفی شود.

وی نتیجه اختلافات فرقه‌ای را دین‌زدگی نسل آینده دانست و تصریح کرد که همین مسئله موجب ایجاد سکولاریزم و بی دینی در میان نسل آینده خواهد شد.

این عالم پاکستانی استکبار و عوامل آن را بزرگترین عامل ایجاد فتنه و خونریزی در جهان اسلام دانست و خاطرنشان کرد: استکبار جهانی به‌ دنبال آن است که مسلمان همواره ضعیف بوده و مدام در حال درگیری باشند.

ادامه دارد...

ذرائع خبر: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13921130000341

تبصرہ

Top